Druppelfotografie door Gino Wiemann

Sinds een paar dagen heb ik mijn druppelfotografie weer opgepakt. Het was al weer een tijdje geleden dat ik hiermee bezig ben geweest en dus mijn spulletjes maar weer bij elkaar gezocht en beginnen maar.
Nou dat beginnen maar kon ik direct wel vergeten (leermoment voor de volgende keer), als ik klaar ben met het fotograferen van de druppels en ik berg mijn spullen op, dan moet ik gewoon alles even uit elkaar halen en goed schoonmaken.
Want toen alles geïnstalleerd was kon ik geen druppel genereren. Wat was het geval?
Doordat ik met vloeistoffen werk en met verdikkingsmiddelen zoals glycerine en Xantam Gum gaan dat de bewegende delen vast zitten. Gelukkig heb ik wat ervaring in het demonteren van de druppelapparaten die ik bezit, dus dat was meteen een leuk klusje.
De Splash Art Kit II is een solide druppelapparaat, dus de nozzle moest in de bankschroef om hem los te krijgen 🙂
En toen alles los was en op het aanrecht lag kon ik de schade pas goed bekijken. Het was aardig verstopt en aan elkaar gaan zitten door bovengenoemde verdikkingsmiddelen.
Na wat schrobben en poetsen was het schoonmaken na een kleine 20 minuten weer klaar en was mijn Splash Art Kit II weer klaar voor gebruik. Ik had alles weer in gereedheid gebracht, water opvangbak weer vol, de container van de druppelmachine weer vol en de camera scherp gesteld op het punt waar de druppel het water zou raken in de waterbak.
En daar kwam de eerste druppel weer aan, het leek nergens naar, dus moest even weer nadenken hoe ik ook al weer die mooie druppels kon maken.
De site van Joe Dyer weer opgezocht en zijn video bekeken, ook die van Adam van First man photography, het was per slot van rekening al bijna een jaar geleden dat ik druppels fotografeerde. Een kleine opfris cursus was dus wel even aan de orde 😉
Het was leuk om de zowel de video van Joe als Adam even terug te kijken. Daarna weer aan de gang gegaan met de druppels en jawel daar kwamen de eerste mooie creaties al weer aan, daarna bleef het maar doorgaan.
Ik zal straks hieronder enkele van mijn nieuwste druppelfoto’s plaatsen.
Waar je altijd om moet denken is dat je van het begin af aan je scherpstelpunt goed hebt. Ik gebruik daar een smal plankje voor waar ik een redelijke schroef in gedraaid heb.
Dit plankje leg ik over mijn opvangbak en dan druppels laten vallen op de kop van de schroef.
Als je dat eenmaal goed hebt, dan ga je naar je camera om scherp te stellen op de kop van de schroef, want dat is ook het punt waar de druppels elkaar ongeveer raken en je dus de mooie paddenstoelhoed krijgt.
Deze methode werkt voor mij het beste, maar misschien heb jij zelf ook een goede manier die voor jou werkt, dan daar gewoon mee doorgaan.
Ik heb in ieder geval weer goed de smaak te pakken en ben nu bijna dagelijks weer een paar uurtjes bezig met het maken van druppels. Ik werk met een Canon EOS R en een Canon 100mm L 2.8 IS USM. Verder heb ik 2 flitsers achter een soort plexiglas staan en verlicht daar mijn waterdruppel mee.
De instellingen van de flitsers variëren van 1/16 1/32 tot 1/64 afhankelijk van de kleurstof die ik gebruik en hoe donker ik de vloeistof heb gemaakt.
Heb je naar aanleiding van dit verhaal vragen over druppelfotografie? Stuur mij gerust een mailtje en ik zal proberen je wat op weg te helpen. Laat mij ook eens jouw resultaten zien met druppelfotografie, wellicht kunnen we van elkaar leren?
Wil je meer werk van mij zien dan kun je mijn druppelfoto’s bekijken op Flickr, je kunt mij daar ook volgen en dat geldt eigenlijk ook voor Instagram, volg mij en blijf op de hoogte van mijn creaties en vorderingen.
Mijn werken of creaties hoe je het maar wilt noemen zijn ook te koop, ga daarvoor naar mijn webshop bij Werk aan de Muur. En wie weet hangt er binnenkort een echte “Wiemann” bij jullie aan de muur of siert hij jullie entreehal van het bedrijf, mogelijkheden te over zou ik zeggen.
En ook in deze toch wel zware tijden voor ons fotografen is een extra zakcentje mooi meegenomen!!